VR Group beställer nya ellok av Siemens

VR Group har beslutat köpa 80 ellok av Siemens. Loken gör tågtrafiken ännu snabbare och förbättrar miljövänligheten och funktionssäkerheten. De gör även i industrins transportsystem effektivare.

Med ett värde på över 300 miljoner euro är detta VR Groups största enskilda anskaffning genom tiderna. Det är den näst största lokaffär som har gjorts i Europa i år. De första elloken sätts i trafik 2017 och hela partiet ska levereras till Finland senast 2026. Med dessa lok ersätts etappvis de första sovjettillverkade ellok som köptes på 1970-talet. VR har nu sammanlagt 155 ellok. I anskaffningen ingår även en tilläggsop-tion på 97 lok.

– Vi gjorde detta val efter en lång och noggrann utredning. Siemens ellok lämpar sig för de utmanande förhållandena i Finland, berättar VR Groups verkställande direktör Mikael Aro . Loken kan användas för både passagerar- och godstrafik, och de har en toppfart på 200 km/h. Ett lok kan dra ett tåg som väger drygt 2 000 ton. Det är fråga om ett energieffektivt ellok. Den elenergi som uppstår när loket bromsar matas tillbaka in i nätet. Loket har låg energiförbrukning när det står stilla, och tack vare ny teknik uppstår det mindre spillvärme än tidigare. Loket har också två diesel-motorer som gör att man kan ersätta diesellok på korta avsnitt som inte är elektrifierade, såsom på bangårdar och industrijärnväg.

Siemens erfaren ellokstillverkare Siemens vann anbudsförfarandet på alla delområden. Siemens är 2000-talets ledande tillverkare av snabba ellok och har levererat hundratals snabba ellok inom Europa. Man har även levererat de ryska eltågen Sapsan och ICE-tåg till Tyskland. Elloken som ska till Finland tillverkas i Tyskland.

– Vi är väldigt stolta över att VR Group har valt oss som leverantör av bolagets största enskilda order av rullande materiel. Vi är övertygade om att vårt Vectron-lok kommer att förbättra miljövänligheten och pålitligheten i VR:s materiel, sa Jochen Eickholt , verkställande direktör för Siemens Rail Systems. Lok som lämpar sig för vinterförhållanden Loken hör till Siemens nya produktfamilj Vectron. Loket bygger på bolagets långa er-farenhet som loktillverkare. Det kommer att tillverkas en egen version för finska för-hållanden. Till exempel kan det trafikera i snö och is tack vare ändringar i lokets luftintag och i underredets konstruktion. Loket fungerar i -40 °C. Vectron har testats i ett par år i Mellan- och Nordeuropa, även under kalla vinterförhållanden. Avtalet mellan VR Group och Siemens finslipas i början av 2014.

Efter det följer tillverkning, grundlig testning och godkännandeförfaranden. Som det ser ut nu kommer ett första parti på tio lok till Finland 2017. Den omfattande serietillverkningen inleds 2018. Lokanskaffningen är en del av VR:s omfattande materielinvesteringar. VR-koncernen har köpt och ska köpa fler tvåvåningspassagerarvagnar som lämpar sig för snabb trafik. Inom den närmaste tiden bereds även anskaffningen av nya diesellok.

Fakta om Siemens Vectron-lok:

  • toppfart 200 km/h
  • vikt nästan 90 ton
  • längd cirka 19 meter
  • prestanda 6,4 MW
  • loket är 60 gånger mer effektivt än en personbil
VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group