CASE: Logistiikan kokonaispalvelua tehtaalta satamaan
Tänä päivänä VR Transpoint paitsi kuljettaa tavaraa myös helpottaa asiakkaan arkea logistiikan kokonaispalvelulla.

– Pyrimme ratkaisemaan asiakkaan logistisen ongelman ja otamme laajemman vastuun logistiikan kokonaisuudesta, rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

– Hoidamme kokonaisketjun mahdollisimman tehokkaalla tavalla. Tämä voi sisältää eri maakuljetusmuodot tehtaalta satamaan, välikäsittelyt, satamaoperoinnin ja tarvittaessa vaikka laivarahdit Kiinaan.

Samaa palvelupakettia voidaan täydentää esimerkiksi IT- ja varastointipalveluilla. Tarvittaessa onnistuu myös kuljetusinfrastruktuurin suunnittelu ja rakentaminen.

Ajatuksena on helpottaa asiakkaan arkea. VR Transpoint vastaa kokonaisuuden hallinnasta sekä logistiikkaketjun eri vaiheiden yhteensovittamisesta.

Lähtökohtana on kuljetusasiakkaan ja edelleen jopa tämän asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen.

– Tarvitaan uutta ajattelua, osaamisen syventämistä ja raja-aitojen ylittämistä. On hahmotettava, miten logistiikkakokonaisuus toimii parhaiten.

– Lopputuloksen on oltava suoraviivainen, taloudellisesti kilpailukykyinen ja luotettava.

 

Kohti kumppanuutta ja kasvua

Laajat logistiikkaratkaisut luovat kasvua, jota VR Transpointin strategia painottaa.

– Onnistuminen edellyttää ammattitaitoisen ja tehokkaan kumppaniverkoston rakentamista ja vaalimista, Kosonen sanoo.

Kun ratkaisut laaditaan yhteistuumin asiakkaan ja logistiikkaketjun eri kumppanien kanssa, tavoitteet ovat samat ja kaikki hyötyvät.

VR Transpoint onkin vuoden 2016 aikana tiivistänyt yhteistyötä tärkeiden sidosryhmien, kuten satamaoperaattorien, kanssa.

Yhteistyö on tiivistynyt myös talon sisällä rautatielogistiikan ja maantielogistiikan välillä, koska kokonaispalvelua tarjottaessa kannattaa usein yhdistää juna- ja autokuljetuksia.

Kokonaispalvelua voidaan tarjota muun muassa uusien sellu-, bioenergia- tai kaivoshankkeiden tarpeisiin tai rakentamisen projektikuljetuksiin.

– Myös olemassa olevia asiakkuuksia ja niiden kuljetusvirtoja voidaan mieluusti pohtia uudesta näkökulmasta.

Esimerkiksi Äänekosken biotuotetehtaan tarpeisiin on luotu logistiikkakokonaisuus, jossa tehtaan toiminnot, kuljetukset ja satamaoperointi on yhdistetty sujuvasti.

Vuoden 2016 aikana ovat alkaneet myös kokonaispalvelun periaatteella toteutetut sahatavarakuljetukset Pohjois-Karjalasta ja Kajaanista.

 

 

 

CASE: Uutta tekniikkaa ratapihoille
Jämerät, kosketusnäytölliset tablettitietokoneet tulivat kesän 2016 aikana käyttöön ratapihoilla. Nykyaikaiset työvälineet tuovat tehoa ja mielekkyyttä työhön.    

Rauman palveluyksikössä vaihtotyönjohtajana ja työnopastajana toimivalle Olli Kumpulaiselle tabletti on jo tuttu työväline. Hän sai sen käsiinsä ensimmäisen kerran pari vuotta sitten, kun VR Transpoint lähti testaamaan laitteen ja sovellusten käyttövarmuutta pilottipaikkakunnilla.   

Kumpulaisen työhön kuuluu tavarajunien kokoamista ja tarkastamista. Hän järjestelee ja siirtää vaunuja ratapihalla ja toimittaa ne asiakkaalle purkua ja kuormausta varten. Apuna käytetään radio-ohjattavaa veturia.  

Ratapihatyöt tehdään tätä nykyä tablettitietokoneen ratapihasovelluksen avulla. Tablettiin liitettävällä erillisellä, langattomalla lukijalaitteella luetaan tavaravaunujen ja veturien RFID-tunnisteet. 

– Ratapihasovelluksesta näkee kerralla kaikki liikennepaikan raiteet ja vaunutilanteen sekä vaunujen perustiedot. Kun vaunuja liikutetaan, toimenpiteet kirjautuvat sovellukseen, Kumpulainen kertoo.   

 

Työväline moneen käyttötarkoitukseen      

Tablettitietokoneet korvasivat vanhentuneet käsipäätteet, joita vaivasivat akunkeston ja tietoliikenteen hitauden ongelmat. Tabletteja voidaan tulevaisuudessa hyödyntää myös aiempaa monipuolisemmin eri käyttötarkoituksissa. 

– Uusi laite on selkeä ja simppeli, ja sen käytön oppii helposti. Vanha käsipääte oli hitaampi ja takkuilevampi, Kumpulainen sanoo. 

Ratapihaolosuhteet ja liikkuva työ aiheuttavat tablettien käytölle omat haasteensa, joihin on haettu ratkaisuja yhdessä henkilöstön kanssa.  

– Matkan varrella testasimme muutamaa eri laiteversiota sekä eri käyttöjärjestelmiä ja akkuja. Selvitimme, miten laitteet ja ohjelmat toimivat tässä ympäristössä, ja annoimme palautetta.   

Lisää hyödyllisiä toimintoja on tarkoitus päivittää tabletille, kun laitteen käytöstä karttuu kokemusta ja rautatielogistiikan tietojärjestelmiä uudistava Ralli-hanke etenee.  

Uusia mahdollisuuksia ja arjen hyötyjä

Tablettien käyttöönoton lisäksi vuoden 2016 aikana valmisteltiin myös siirtymistä viranomaisverkko Virven hyödyntämiseen. Rautateillä käytetyt omat Raili-puhelimet on tarkoitus korvata uusilla laitteilla vaihtotöihin liittyvässä viestinnässä.  

Lisäksi radio-ohjauksen käyttö laajeni. Veturia ohjataan radio-ohjaimella pääasiassa ratapihoilla, mutta myös tietyillä rataosuuksilla jakelu- ja keräilytoiminnassa.  

Vuonna 2017 liikenteeseen tulevat uudet Vectron-sähköveturit on varustettu radio-ohjauksella, mikä avaa jatkossa kokonaan uusia mahdollisuuksia toimintamallien kehittämiseen.      

Työvälineiden ja -menetelmien kehitys on edellytys sille, että työn tekeminen on mielekästä ja tehokasta – ja tuo hyötyjä niin henkilöstön kuin asiakkaiden arkeen.