Veturityypit

Suomessa on käytössä kolme raskasta sähköveturityyppiä ja kolme dieselveturityyppiä, joita käytetään sähköistämättömillä rataosilla linjaliikenteessä sekä ratapihojen vaihtotyössä.

Sähköveturit

Sr3

Sr3-veturit junaliikenteen ympäristöystävällisyyttä ja luotettavuutta. Tämä energiatehokas työjuhta muuntautuu moneen käyttötarkoitukseen. Lue lisää täältä

Valmistaja: Siemens

Käyttöönottovuodet: 2017–

Huippunopeus: 200 km/h

Paino: 90 tonnia

Sr1

Sr1-sarja on käytössä sekä matkustaja- että tavaraliikenteessä lähes kaikilla sähköistetyillä rataosilla.

Valmistaja: Novotsherkasskin sähköveturitehdas

Käyttöönottovuodet: 1973–1985

Huippunopeus: 140 km/h

Paino: 86 tonnia

Sr2

Sr2 on suunniteltu sekä raskaaseen tavara- että nopeaan matkustajaliikenteeseen.

Valmistaja: Bombardier (ABB/SLM)

Käyttöönottovuodet: 1996–2013

Huippunopeus: 210 km/h

Paino: 84 tonnia

Dieselveturit

Dv12

Dv12-sarja on tällä hetkellä Suomen ylivoimaisesti suurilukuisin dieselveturisarja, ja sitä käytetään paljon sekä linja-ajossa että vaihtotyössä.

Valmistaja: Valmet Oy ja Rauma-Repola Oy

Käyttöönottovuodet: 1963–1984

Huippunopeus: 125 km/h

Paino: 68 tonnia

Dr14

Dr14 on suunniteltu raskaisiin vaihto- ja järjestelytöihin.

Valmistaja: Lokomo Oy

Valmistusvuodet: 1969–1972

Huippunopeus: 75 km/h

Paino: 87 tonnia

Dr16

Dr16-vetureita käytetään sekä tavara- että henkilöliikenteessä.

Valmistaja: Valmet Oy

Käyttöönottovuodet: 1986–1992

Huippunopeus: 140 km/h

Paino: 84 tonnia